duminică, 28 august 2016

Pilda: În toate facă-se voia Ta Doamne!


În toate facă-se voia Ta Doamne! Doamne, facă-se voia Ta în viaţa noastră!
Ghinion, şansă… Dumnezeu le ştie pe toate ! 
Trăia odată într-un sat un bătrân foarte sărac. El avea însă un cal foarte frumos. Atât de frumos încât lordul din castel voia să i-l cumpere. Dar bătrânul l-a refuzat spunându-i:
-Pentru mine acest cal nu este un simplu animal. El imi este prieten. Cum aş putea să îmi vând prietenul?
Dar, într-una din zilele următoare, când bătrânul a mers la grajd, a văzut că i-a dispărut calul. Toţi sătenii i-au spus:
-Ţi-am spus noi ! Trebuia să îi vinzi calul lordului. Dacă nu ai acceptat el ţi l-a furat ! Ce mare ghinion.
-Ghinion sau şansă, zise bătrânul, Dumnezeu le ştie pe toate !
-Doamne, miluieşte-mă pe mine, păcătosul !
Toţi au râs de el. După 15 zile însă calul s-a întors şi nu era singur, avea în spate o mulţime de cai sălbatici. El a scăpat din grajd, a curtat o tânără iapă şi, când s-a întors, restul cailor s-au luat după el.
Ce mai noroc ! strigară sătenii. Bătrânul, împreună cu fiul său, a început să îmblânzească acei cai noi veniţi. Dar, o săptămână mai târziu, fiul bătrânului şi-a rupt piciorul în timp ce încerca să dreseze unul dintre cai. “Ghinion!” îi ziseră prietenii bătrânului. “Ce ai să te faci acum, fără ajutorul fiului tău? Tu eşti deja în pragul sărăciei!”
-Ghinion, şansă, Dumnezeu le ştie pe toate ! le răspunse bătrânul. Doamne, miluieşte-mă pe mine, păcătosul !
După câteva zile de la tragicul accident, soldaţii lordului trecură prin sat şi îi obligară pe toţi flăcăii să li se alăture pentru război. Doar fiul bătrânului a scăpat datorită piciorului său rupt.
-Ce noroc pe tine ! strigară vecinii. Toţi copiii noştri au fost duşi în război, doar tu ai avut şansa să îl păstrezi lângă tine. Fiii noştri ar putea fi ucişi.
Bătrânul le răspunse:
-Ghinion, şansă… Dumnezeu le ştie pe toate ! Doamne, miluieşte-mă pe mine, păcătosul !
Viitorul vine către noi bucăţică după bucăţică, puţin câte puţin. Nu ştim niciodată ce ne aşteaptă. Dar dacă păstrăm o atitudine pozitivă şi plină de smerenie și de legătură cu Dumnezeu va fi mereu loc pentru bine şi vom putea fi mai fericiţi prin pronia Divină.
Articol relatat de portalul ortodox.md


YOGA - YONI ASANA


  

TEHNICA DE EXECUŢIE 
Pornind din poziţia în genunchi, se aşează bazinul pe sol, în  timp ce labele picioarelor stau pe lângă coapse fără să le atingă, orientate uşor spre exterior.                                           
Pentru a realiza o execuţie corectă a acestei ASANA, călcâiele vor trebui depărtate la aproximativ 10 cm de coapse. În cazul în care flexibilitatea ligamentelor zonei  este redusă şi laba piciorului nu poate fi perfect întinsă, atunci aceasta va fi orientată spre exterior. Din acest punct de vedere, practica lui VAJRASANA poate fi considerată ca pregătitoare pentru execuţia oarecum dificilă a acestei ASANA, deoarece ea măreşte considerabil flexibilitatea ligamentelor. Muşchii coapselor vor  fi cât mai relaxaţi în situaţia practicării acestei posturi, pentru a nu solicita în mod inutil articulaţia genunchiului; În cazul în care bazinul nu poate fi încă pus direct pe sol, se va aşeza sub acesta o pernă, iar cu timpul, pe măsură ce elasticitatea articulaţiilor gleznelor, genunchilor şi bazinului (coxo-femurală) se va mări, va putea, după o anumită perioadă de timp, renunţa la acest suport. Aşezăm apoi mâinile de o parte şi de alta a bazinului, cu degetele sprijinite pe sol (nu şi palma). Degetul mare va fi aşezat cât mai departe de celelalte  degete. Coatele sunt perfect întinse iar mâinile se aşează pe sol pe aceeaşi linie cu umerii, susţinând  astfel  trunchiul. Vom avea de asemenea grijă să menţinem coloana vertebrală cât mai dreaptă, capul fiind aranjat pe aceeaşi linie în continuarea coloanei vertebrale.
CONŞTIENTIZAREA
În cazul acestei ASANA ne vom concentra să percepem activarea lui YONI CHAKRA aflată la nivel subtil în zona clitorisului la femeie şi în zona de inserţie a penisului la bărbat. Vom sesiza ulterior, după ce vom percepe activarea centrului de forţă, consonanţa telepatică cu centrul subtil macrocosmic al energiilor erotice, BRAHMAYONI, urmărind să remarcăm o sintonanţă perfectă prin perceperea reflexiei acestei sfere de forţă în microcosmosul fiinţei la nivelul lui YONI CHAKRA Gradat, vom începe să remarcăm trezirea capacităţii de control asupra energiilor sexuale, precum şi posibilitatea de a transmuta şi sublima rapid aceste energii în forme superioare, ceea ce va avea ca rezultat rafinarea şi elevarea  trăirilor lăuntrice în cazul ORGASMULUI. Toate aceste stări vor fi conştientizate independent de starea ejaculatorie şi vor avea ecouri ample în întreaga fiinţă, făcând cu putinţă să se realizeze primul pas spre cosmizarea orgasmului.
EFECTE
Ca şi în cazul altor posturi la care picioarele sunt în poziţie strânsă, compresia generală a ţesuturilor musculare, a vaselor sanguine şi a tecilor nervilor, realizată la nivelul genunchilor, frânează foarte mult circulaţia sanguină în membrele inferioare. Ca urmare a acestui fapt, cantitatea de sânge care nu mai poate ajungă în gambe şi tălpi va iriga în exces alte zone ale corpului şi în primul rând organele existente în cavitatea abdominală. Creşterea presiunii sanguine în zona inferioară a corpului va determina totodată şi o circulaţie mult îmbunătăţită la nivelul capilarelor sanguine, fapt care se traduce în timp  prin creşterea elasticităţii şi tonicităţii unor zone deficitare, cum ar fi ligamentele, ţesuturile capsulelor articulare şi ţesutul osos.      
Astfel se explică de ce practicarea lui YONI ASANA constituie un excelent exerciţiu pregătitor pentru execuţia lui SIDDHASANA (postura perfectă) şi PADMASANA (postura lotusului). Răsucirea coapselor spre interior duce la tendinţa de mişcare laterală spre în afară a colului femural din articulaţia coxo-femurală. În consecinţă, creşte gradul de libertate al acestei articulaţii   în cazul mişcării în sens opus, cum ar fi aşezarea laterală pe sol a coapselor, necesară în PADMASANA. În mod similar se petrec lucrurile şi cu articulaţia trunchiului şi a gleznei, rezultatul practicii perseverente a lui YONI ASANA fiind şi o creştere apreciabilă a elasticităţii şi flexibilităţii articulaţiilor membrelor inferioare. Practica asiduă a lui YONI ASANA creează  posibilitatea conştientizării separate a acţiunii diverselor contracţii ale musculaturii profunde din zona abdomenului inferior, cum ar fi sfincterele anale, muşchii perineului sau muşchii intervertebrali din zona lombară. În felul acesta vom putea ajunge să controlăm contracţiile musculare în cazul execuţiei corecte a ASWINI MUDRA şi să le diferenţiem de contracţiile musculaturii vaginale profunde la femeie, sau a musculaturii pelviene, care fac obiectul lui VAJROLI MUDRA, sau chiar a musculaturii perineului care reprezintă MULA BANDHA.
La femeie, poziţia particulară a bazinului, a regiunii lombare şi sacrale, ca şi activarea circulaţiei în partea de jos a abdomenului, contribuie la eliminarea unor tulburări ale ciclului menstrual sau provocate de menopauză. YONI ASANA are ca efect eliminarea problemelor de natură sexuală, cum ar fi frigiditatea, impotenţa, amplificând energia sexuală transmutată, fără a provoca însă surescitare. Prin controlul şi conştientizarea realizată la nivelul zonei de proiecţie a centrului subtil de forţă în fiinţă, se pot de asemenea, ameliora cazuri de ejaculare precoce şi se poate realiza mai uşor BRAHMACHARIA prin continenţă, în această direcţie amintim că, doar contracţia acestei zone poate favoriza considerabil transmutarea şi sublimarea gradată a energiei libidoului, numită în unele texte secrete KULAMRITA.
Practica perseverentă a acestei ASANA elimină printre altele tensiunile şi stresurile, conferind o stare de seninătate şi spontaneitate. Graţie lui YONI ASANA, respiraţia se realizează în mod preponderent în zona abdominală, ceea ca are un dublu efect benefic de energizare a organelor abdominale şi de reînvăţare a procesului de respiraţie abdominal.

YOGA - KATICHAKRASANA (POSTURA ROŢII LOMBARE)


TEHNICA DE EXECUŢIE
Execuţia pe partea stângă
Stând în picioare cu tălpile paralele şi uşor depărtate între ele, la aproximativ 40 cm, se întinde mâna stângă în lateral cu palma orientată în jos aflată la înălţimea umărului. Mâna dreaptă se îndoaie şi se plasează cu palma orientată spre interior, central, în zona pieptului (în dreptul lui ANAHATA CHAKRA), la câţiva cm depărtare de trunchi, cotul fiind păstrat la înălţimea umărului. Se va realiza apoi o mişcare lentă şi amplă de rotaţie a trunchiului şi a capului spre stânga, având grijă ca bazinul să rămână nemişcat. Ochii vor fi închişi şi vor urma şi ei interior mişcarea de rotaţie, fiind orientaţi lateral cât mai mult.
Conştientizarea execuţiei pe partea stângă
În timpul execuţiei vom sesiza fluxul de energie cosmică, prin mâna stângă întinsă, dinamizând întreaga parte stângă a trunchiului, în paralel mişcarea de rotaţie va porni o percepţie subtilă a aurei bioenergetice, mai ales în partea stângă a fiinţei. Ochii închişi, orientaţi în mişcarea de rotaţie favorizează această percepţie periferică subtilă şi creează premizele trezirii capacităţii de percepţie la nivel subtil a aurei bioenergetice.
Eventualele culori care sunt percepute lăuntric când când stăm cu ochii închişi în timp această postură, vor fi în strânsă legătură cu curenţii subtili care există în structura subtilă în jurul corpului fizic. La revenire vom conştientiza dinamizarea şi energizarea întregii jumătăţi stângi a corpului şi a fiinţei, sesizând amplificarea energiei de tip lunar, YIN (THA), receptive în fiinţă, trezirea şi amplificarea intuiţiei psihologice, a inteligenţei analitice şi dezvoltarea rafinamentului estetic. În general bărbaţii vor conştientiza mult mai atent aceste stări corespondente în fiinţă, deoarece în cele mai multe cazuri ele nu sunt trezite în cazul naturii masculine, fiind caracteristice în general femeilor.
Pentru a realiza o armonie şi o polarizare caracteristică unui androgin, cei care constată că aceste energii sunt insuficient trezite în fiinţă sau care se simt incapabili să trăiască şi să amplifice aceste stări, vor trebui să execute ceva mai mult timp ASANA pe această parte, realizând totodată o concentrare şi o conştientizare cât mai intensă în vederea asimilării, trezirii şi amplificării acestor aspecte în fiinţă. De asemenea, în cazul în care constatăm că există o carenţă de energie lunară, generând diminuarea receptivităţii la nivelul unui anumit centru de forţă (CHAKRA), vom realiza focalizarea atenţiei predominant la nivelul acelui centru. Procedând astfel, vom sesiza destul de repede amplificarea energiei de tip magnetic (THA) în fiinţă, la toate nivelele.

Execuţia pe partea dreaptă

Pornind din aceeaşi poziţie, în picioare, cu tălpile paralele şi uşor depărtate între ele, la aproximativ 40 cm, se întinde mâna dreapta în lateral cu palma orientată în jos aflată la înălţimea umărului. Mâna stângă se îndoaie şi se plasează cu palma orientată spre interior, central, în zona pieptului (în dreptul lui ANAHATA CHAKRA), la câţiva cm depărtare de trunchi, cotul fiind păstrat la înălţimea umărului. Se va realiza apoi o mişcare lentă şi amplă de rotaţie a trunchiului şi a capului spre dreapta, având grijă ca bazinul să rămână nemişcat. Ochii vor fi închişi şi vor urma şi ei interior mişcarea de rotaţie, fiind orientaţi lateral cât mai mult.
Conştientizarea execuţiei pe partea dreaptă
În timpul execuţiei vom sesiza fluxul de energie cosmică prin mâna dreaptă întinsă dinamizând întreaga partea dreaptă a trunchiului. În paralel mişcarea de rotaţie, va permite o percepţie subtilă a aurei bioenergetice mai ales în partea dreaptă a fiinţei. La revenire vom conştientiza dinamizarea şi energizarea întregii jumătăţi drepte a corpului şi a fiinţei, sesizând amplificarea energiei de tip solar, YANG, (HA) emisive în fiinţă, trezirea şi amplificarea inteligenţei sintetice, dezvoltarea raţionamentului, a eficienţei şi a puterii de acţiune. În general, femeile vor conştientiza mult mai atent aceste stări corespondente în fiinţă, deoarece, în cele mai multe cazuri, ele nu sunt trezite în cazul naturii feminine, fiind caracteristice în general bărbaţilor. De aceea, cele care vor constata că aceste energii şi aspecte sunt insuficient trezite şi amplificate în ele, sau cele care se simt incapabile să trăiască şi să amplifice aceste stări, vor trebui să execute ceva mai mult timp ASANA pe această parte, realizând totodată o concentrare şi o conştientizare cât mai intensă în vederea asimilării, trezirii şi amplificării acestor aspecte în fiinţă. De asemenea, în cazul în care constatăm că există o carenţă de energie solară, generând o diminuare a activităţii sau cu alte cuvinte a capacităţii de a emite la nivelul unuia sau mai multor centri de forţă (CHAKRAS), vom realiza focalizarea atenţiei predominant la nivelul acelui centru. Procedând astfel, vom sesiza destul de repede amplificarea energiei de tip electric (HA) în fiinţă la toate nivelele. În final, vom remarca diferenţele de stare şi energizare între execuţia pe partea stângă şi execuţia pe partea dreaptă, sesizând global polaritatea centrilor de forţă (CHAKRAS), conştientizând totodată starea de echilibrare, forţă şi armonie rezultată din amplificarea polară a celor două tipuri de energii fundamentale în fiinţă, energia lunară YIN (-) şi energia solară YANG(+).
EFECTE ŞI BENEFICII ALE ACESTEI POSTURI
Exersarea consecventă a acestei ASANA face ca talia să devină zveltă şi suplă iar pieptul se lărgeşte proporţional. Această postură înlătură gradat constipaţia şi face zona lombară extrem de puternică. Coastele dobândesc mai multă rezistenţă (rezistenţă la şocuri), aspect datorită căruia multe afecţiuni respiratorii, printre care chiar tuberculoza pulmonară, pot fi preîntâmpinate. Umerii, gâtul, braţele, abdomenul, spatele şi coapsele sunt considerabil tonificate.
Această ASANA este în mod egal folositoare atât pentru bărbaţi cât şi pentru femei, fiind recomandată în mod special persoanelor scunde, pentru a-şi îmbunătăţi talia. Deşi în aparenţă uşor de efectuat, această ASANA are multe avantaje. Ea reprezintă, de asemenea, una din cele 4 mişcări dinamice folosite în cazul procedeului de purificare numit PRAKSHALANA (curăţirea intestinului gros), cel mai important dintre cele 6 procedee tradiţionale de purificare ale corpului fizic.


YOGA - SHALABASANA (Postura lăcustei)


Această postură are două variante de dificultate crescândă: ARDHA (jumătate) - SHALABASANA şi SHALABASANA, lăcusta propriu-zisă.
ARDHA - SHALABASANA
Tehnica de execuţie
Poziţia de plecare: culcat cu faţa în jos, picioarele întinse, tălpile orientate în sus, ca la postura cobrei (BHUJANGASANA), braţele întinse se aşează sub coapse, cu palma închisă aşezată pe sol. În timpul exerciţiului este esenţial să se păstreze braţele lipite de sol, de la umeri până la vârful degetelor. Aşezăm bărbia pe covor, împingând-o cât mai departe posibil, înainte, ceea ce pe de o parte întinde gâtul şi pe de altă parte comprimă ceafa. O parte din efectele benefice ale acestei ASANA derivă din această acţiune asupra cefei.
ARDHA - SHALABASANA este foarte simplă şi accesibilă tuturor. Este vorba, pe scurt de a ridica alternativ câte un picior cât mai sus posibil. La început trebuie să ne impregnăm cu ideea că în ARDHA-SHALABASANA numai jumătatea stângă a corpului lucrează mai întâi, cealaltă jumătate fiind cât mai relaxată. Deci, atunci când se ridică piciorul stâng, trebuie să ne sprijinim pe braţul stâng şi să nu contractăm decât muşchii din partea stângă. În timpul execuţiei lui ARDHA-SHALABASANA bazinul nu trebuie să pivoteze, rămânând cât mai aproape de sol.
Execuţia propriu-zisă pe partea stângă
Ridicăm lent piciorul stâng, contractând progresiv musculatura dorsală inferioară, sprijinindu-ne mai ales pe braţul stâng, greutatea piciorului transmiţându-se în bună parte şi asupra abdomenului unde presiunea creşte. Se vor evita: îndoirea piciorului din genunchi; contractarea pulpei şi a gambei; contractarea tălpii.
Piciorul trebuie să urce în plan vertical. Reţinem totodată că înălţimea la care se ridică piciorul nu este esenţială, importantă fiind contracţia musculaturii spatelui, pentru a provoca un aflux abundent de sânge oxigenat spre regiunea lombară, completând astfel efectele asupra spatelui obţinute din practica lui BHUJANGASANA.
Conştientizarea efectelor pe partea stângă
Vom căuta să sesizăm cât mai bine fluxul energiilor cosmice de polaritate minus, prin piciorul stâng şi focalizarea lor la nivelul lui SWADHISTHANA CHAKRA (la două degete deasupra organelor sexuale). La revenire conştientizăm vibraţii specifice la nivelul lui SWADHISTHANA CHAKRA, dinamizarea acestui centru de forţă, resimţită şi la nivel psihic prin starea specifică de vitalitate; sesizăm totodată energizarea şi purificarea piciorului stâng. După conştientizarea execuţiei pe partea stângă realizăm postura şi pe partea contrară.
Execuţia propriu-zisă pe partea dreaptă
Ridicăm lent, în plan vertical, piciorul drept, contractând progresiv musculatura dorsală inferioară, sprijinindu-ne mai ales pe braţul drept, greutatea piciorului transmiţându-se în bună parte şi asupra abdomenului, unde presiunea creşte.
Conştientizarea efectelor pe partea dreaptă
Energiile cosmice, de această dată pozitive (+) sunt captate prin piciorul drept şi focalizate la nivelul lui SWADHISTHANA CHAKRA.
La revenire, conştientizăm vibraţii specifice, dinamizarea aspectului solar, masculin al lui SWADHISTHANA CHAKRA. Sesizăm echilibrarea polară la acest nivel, senzaţie de energie mărită, tonus specific, destindere. De asemenea, la nivelul piciorului drept percepem energizare şi purificare. Conştientizăm în acelaşi timp dinamizarea şi sublimarea potenţialului creator, sexual, oferite de această postură.
SHALABASANA propriu-zisă
Tehnica de execuţie
Poziţia iniţială este identică cu cea de la ARDHA-SHALABASANA. În SHALABASANA completă trebuie să ridicăm simultan ambele picioare printr-o contracţie puternică a musculaturii lombare. Trebuie să evităm să îndoim genunchii, să contractăm pulpele, gambele sau tălpile picioarelor. Mai mult decât la ARDHA-SHALABASANA, este indispensabil să menţinem umerii şi bărbia în contact cu solul în timpul execuţiei ASANA-ei.
Concentrarea
Ne vom concentra întreaga atenţie asupra fluxurilor de energie cosmică ce sunt captate prin picioare, sesizând cât mai distinct aspectul lunar, receptiv (-), YIN prin piciorul stâng şi aspectul SOLAR, emisiv (+), YANG prin piciorul drept şi focalizarea lor în SWADHISTHANA CHAKRA. Realizăm totodată starea de energizare a acestui centru de forţă. La revenire, conştientizăm vibraţii în zona lui SWADHISTHANA; interior percepem mult mai intens decât la ARDHA-SHALABASANA activarea specifică a nivelului doi al fiinţei, în mod echilibrat, vitalitate mărită, disponibilitate energetică, destindere globală. Sesizăm purificare şi energizare a picioarelor. Conştientizăm de asemenea capacitate mărită de control şi sublimare a energiilor instinctuale, sexuale.
Efecte şi beneficii ce rezultă în urma exersării lui SHALABASANA
Pentru a înţelege acţiunea benefică a acestei posturi, este necesară o scurtă reamintire a unor noţiuni de anatomie şi fiziologie. Amintiţi-vă că întreaga activitate vegetativă, deşi inconştientă şi involuntară, se află sub controlul sistemului nervos autonom, împărţit în două sisteme separate şi antagoniste, unul jucând rolul de accelerator, iar celălalt de inhibator. Echilibrul acestor două sisteme condiţionează buna funcţionare a acestui complex care este corpul fizic al fiinţei umane, deci sănătatea şi longevitatea sa. Este vorba de:
a)                  sistemul ortosimpatic, comportând un dublu şir de ganglioni, legaţi între ei prin fibre nervoase repartizate paralel cu coloana vertebrală;
b)                 sistemul parasimpatic (antagonistul celui dintâi) având el însuşi două părţi:
1.      pneumogastricul sau nervul vag, legat de bulbul rahidian - aceasta umflătură între encefal şi măduva spinării - şi care pleacă din coloana vertebrală din locul în care ea susţine craniul. El inervează în special inima, plămânii, stomacul şi multe alte viscere înainte de a se pierde în marele nod nervos care este plexul solar;
2.      partea pelviană a parasimpaticului,  părăsind  coloana vertebrală în regiunea lombară pentru a inerva organele din zona inferioară a abdomenului şi, de asemenea, organele sexuale.
ACESTE DOUĂ PĂRŢI FORMEAZĂ UN TOT, funcţionând armonios. Este deci indispensabil să fie stimulate şi tonificate într-un mod echilibrat. SHALABASANA este valoroasă deoarece ea tonifică partea pelviană a parasimpaticului prin aportul de sânge în zona inferioară a coloanei vertebrale, provocat de puternica contracţie a musculaturii acestei regiuni. În plus, datorită poziţiei capului şi umerilor lipiţi de sol în timpul execuţiei, ea acţionează asupra gâtului şi cefei, în special în dreptul locului în care nervul vag părăseşte coloana vertebrală. Iată de ce umerii trebuie să rămână la sol, iar bărbia trebuie împinsă cât mai în faţă posibil. De asemenea, prin creşterea presiunii intra-abdominale, viscerele sunt tonifiate.
SHALABASANA redă supleţea coloanei vertebrale, mai ales în partea sa lombară. Musculatura lombară este considerabil întărită, fapt important, deoarece lipsa de exerciţiu cauzată de o viaţă sedentară ameninţă majoritatea oamenilor civilizaţi cu o atrofiere a acestei musculaturi, ceea ce poate ocaziona o deplasare a vertebrelor sau a discurilor intervertebrale, mai ales în zona celei de-a cincea vertebre lombare, baza întregului edificiu vertebral.
Întărirea musculaturii acestei regiuni ne fereşte de multe neplăceri. Multe din diversele cazuri de lumbago (aşa-numitele dureri de spate) sunt cauzate de o slăbiciune musculară sau a ligamentelor acestei regiuni. Cel mai mic şoc sau mişcare greşită poate provoca aici sub-luxaţii cu consecinţe pe cât de variate pe atât de dezagreabile, de exemplu anumite tipuri de sciatică. Menţionăm în plus că poziţiile defectuoase de muncă (stând aplecat) sau ridicarea unor greutăţi, chiar mici, pot compromite statica unei coloane vertebrale nesusţinută de o musculatură puternică. SHALABASANA nu este singura ASANA care o întăreşte, dar cu siguranţă este una dintre cele mai eficiente în protejarea la aceste accidente.
Postura Lăcustei reîncarcă "centrii sistemului nervos, în special cei ce comandă partea inferioară a abdomenului, precum şi plexul solar. Ea acţionează puternic asupra rinichilor, prin masajul intern intens, deci favorizează diureza. În ansamblu, întregul sistem digestiv şi glandele sale anexe sunt masate, stimulate şi tonificate. Acest exerciţiu aduce o ameliorare notabilă în funcţionarea ficatului şi a pancreasului, amplificând tonusul intestinal şi în primul rând peristaltismul.
Ridicarea picioarelor antrenează numeroase efecte asupra circulaţiei sanguine, SHALABASANA completând astfel efectele posturilor inverse. În primul rând, sângele venos excedentar este gravitaţional evacuat din venele picioarelor, ceea ce previne varicele. Sângele arterial trebuie să lupte împotriva gravitaţiei pentru a ajunge până la labele picioarelor, deci el va iriga mai abundent zona inferioară abdominală şi regiunea sacrală.
Datorită retenţiei spontane a suflului care poate surveni în timpul executării lui SHALABASANA, plămânii sunt tonifiaţi datorită presiunii exercitate asupra întregii mase pulmonare, ajutând alveolele să se destindă şi asigurând o mai bună asimilare a oxigenului.
Corectând defectele de curbură din partea de jos a coloanei, statica întregii coloane vertebrale este influenţată favorabil. Această postură trezeşte de asemenea energia esenţială KUNDALINI aflată în stare latentă, potenţială, la baza coloanei vertebrale.
SHALABASANA este o contrapostură pentru PASCHIMOTANASANA, HALASANA şi SARVANGASANA, completând efectele lui BHUJANGASANA. Ea aduce în jos materiile fecale acumulate, de la colonul ascendent la colonul transvers, de la colonul transvers la colonul descendent şi de la acesta la rect, contribuind astfel la înlăturarea constipaţiei. Vindecă  de  asemenea diferite boli de stomac şi intestin, oboseala ficatului, înlătură dispepsia şi măreşte apetitul. Practica lui SHALABASANA acţionează asupra finelor ţesuturi şi canale hemocirculatorii, în locul maselor mari de muşchi, cum fac majoritatea exerciţiilor.
Postura Lăcustei este uşor de realizat şi totodată este foarte utilă, în special femeilor. Aşa cum lăcusta are o distinctă şi foarte dezvoltată capacitate de a sări în sus, practica acestei ASANA-e sublimează multe din capacităţile creatoare, sexuale, instinctuale ale fiinţei umane.


YOGA - BHEKASANA


Cuvântul sanscrit BHEKA înseamnă "broască". BHEKASANA este, deci supranumită "Postura broaştei".
Această ASANA menţine nealterată sau redă supleţea abdomenului, eliminând în scurt timp depunerile suplimentare dizgraţioase de grăsime de pe burtă, prezente uneori atât la femei cât şi la bărbaţi.

 TEHNICA DE EXECUŢIE
Ne întindem la sol cu faţa în jos, braţele fiind întinse pe lângă corp. Bărbia se va aşeza ferm pe sol, împingând-o foarte mult în faţă, ceea ce are ca efect o considerabilă întindere a gâtului şi o comprimare accentuată a zonei cefei; îndoim apoi picioarele în spate, aducând călcâiele cât mai aproape de coapse, spre exterior. Aşezăm apoi palmele deasupra părţii superioare a labei piciorului, astfel încât degetele mari de la picioare să fie eventual plasate sub încheieturile mâinilor. Împingem apoi mâinile cât mai în jos, urmărind să apropiem cât mai mult degetele mari ale picioarelor şi călcâiele de sol. Unghiul dintre braţ şi antebraţ va fi de aproximativ 90o. Când genunchii şi gleznele devin suficient de flexibile, călcâiele pot atinge solul. Rămânem în această postură cât mai mult timp posibil. Respiraţia va fi menţinută normală, de voie. La revenire eventual expirăm profund, luăm palmele de pe labele picioarelor, întindem picioarele în spate şi ne relaxăm, urmărind efectele lăuntrice profunde ale execuţiei acestei posturi.
CONŞTIENTIZAREA
Vom urmări să percepem vibraţii subtile bioenergetice în afara corpului fizic, la nivelul plexului cardiac şi activarea pregnantă a lui ANAHATA CHAKRA, stare de afectivitate elevată care înglobează în mod inefabil toate fiinţele, iubire transfiguratoare pură.
Un efect caracteristic în cazul practicării consecvente a acestei ASANA îl reprezintă trezirea capacităţii de proiecţie şi dedublare conştientă în plan subtil (ASTRAL), ce va face să apară în primele faze de practică o stare intensă de dilatare, zbor şi libertate lăuntrică ce va fi însoţită adesea de un sentiment de bucurie şi de o dilatare a câmpului subtil al conştiinţei.
Efecte şi beneficii ce rezultă prin practica perseverentă a lui BHEKASANA
Poziţia de întindere a gâtului, însoţită de contracţia pronunţată a cefei, are ca efect energizarea şi stimularea puternică a nervului vag. Pneumogastricul sau nervul vag este o parte componentă a sistemului parasimpatic care, la rândul său, face parte din sistemul nervos autonom. Tonifierea şi stimularea nervului vag are ca efect imediat activarea armonioasă a faringelui, laringelui, plămânilor, stomacului şi chiar a rinichilor.
Prin executarea consecventă, zi de zi, a acestei posturi, articulaţiile coxo-femurale, ale genunchilor şi ale gleznelor sunt masate şi gradat elasticizate, în special zona genunchilor este tonificată. Iar muşchii picioarelor sunt conturaţi în mod armonios; în plus, această postură alină şi elimină durerile reumatice, ameliorând chiar cazurile de gută cu manifestări în regiunea genunchilor.
Presiunea progresivă a mâinilor exercitată asupra zonei labelor picioarelor creează o stare de tensiune binefăcătoare ce are drept efect eliminarea platfusului, întărirea musculaturii gleznelor şi restabilirea rapidă în cazurile de luxaţii ale gleznelor. Prin practica sistematică a acestei posturi, călcâiele îşi recapătă supleţea, iar acumulările haotice de calciu nedorite şi adesea atât de dureroase din zona calcaneului sunt gradat resorbite.
Organele abdominale beneficiază şi ele considerabil de pe urma acestei posturi deoarece sunt în mod egal presate de sol. Este demn de semnalat în această direcţie creşterea presiunii intraabdominale, care va acţiona pozitiv, global, asupra sistemului digestiv şi glandelor sale anexe, descongestionând ficatul şi accentuând circulaţia sanguină în întregul sistem digestiv.
 În plus, BHEKASANA redă sau menţine supleţea coloanei vertebrale, musculatura spatelui fiind tonificată şi armonios dinamizată, în special în zona lombară; toate acestea conjugate contribuie la reducerea la minim a riscurilor de deplasare a vertebrelor sau a discurilor intervertebrale. Se cuvine să mai amintim, de asemenea, că în timpul exersării acestei posturi coloana vertebrală se întinde considerabil, asigurându-se astfel o descongestionare rapidă a discurilor intervertebrale.
Această ASANA menţine nealterată sau redă supleţea abdomenului, eliminând în scurt timp depunerile suplimentare dizgraţioase de grăsime de pe burtă, prezente uneori atât la femei cât şi la bărbaţi.



YOGA - PADANGHUSTHASANA




Efecte estetice. Silueta se subţiază, graţie întăririi centurii abdominale care reduce talia.
Ameliorarea staticii coloanei vertebrale corijează menţinerea şi supleţea vertebrală, conferind graţie oricărei mişcări. Efectele estetice, ale acestei posturi decurg din dispariţia straturilor adipoase de pe pântece şi de pe pulpe.

PADANGHUSTHASANA este întrucâtva asemănătoare cu PADAHASTASANA, succedându-i acesteia, deci se va face întotdeauna după ce în prealabil am realizat PADAHASTASANA; şi aici se operează cu energii telurice, care de această dată sunt acumulate la nivel mental.
TEHNICA DE EXECUŢIE
În picioare, cu tălpile paralele, fără să se atingă, cu picioarele perfect întinse, venim în mod gradat, cu mişcări dinamice line şi aşezăm pumnii strânşi, cu degetul mare aşezat peste degetul arătător, în partea posterioară a picioarelor mai jos de genunchi, iar coatele, pe cât posibil, apropiate de picioare şi căutăm să aducem capul şi trunchiul cât mai aproape de picioare. Ideal este ca atât trunchiul cât şi capul să fie lipite de picioare. În continuare ne concentrăm să percepem fluxurile de energie telurică prin membrele inferioare şi conştientizăm focalizarea energiilor în regiunea cutiei craniene, în special în zona creştetului, la nivelul lui SAHASRARA.
CONŞTIENTIZARE
La revenire conştientizăm activarea lui SAHASRARA, rafinarea percepţiilor mentale, stare specifică de elevare în planul conştiinţei, senzaţie de detaşare şi luciditate spirituală.
ERORI CARE VOR FI EVITATE
Când aplicăm pumnii în partea posterioară a picioarelor, pentru a ajuta atragerea frunţii către picioare, vom evita orice mişcare prea sacadată şi realizată mecanic. Vom căuta pe cât posibil ca coloana să fie cât mai decontractată şi pasivă. Vom evita de asemenea să îndoim genunchii şi la revenire se va evita să se deruleze brusc coloana.
EFECTE BENEFICE
Generalităţi. Efectele procurate de faza dinamică diferă de cele obţinute în timpul perioadei de imobilitate care îi succede. Faza dinamică produce o stimulare generală a fibrelor nervoase repartizate de-a lungul coloanei vertebrale, graţie derulării lente care conferă în plus o elasticitate perfectă coloanei vertebrale, tonificând întregul organism şi acţionând asupra ganglionilor lanţului simpatic. Musculatura abdominală asigură ridicarea trunchiului, fiind astfel întărit. În timpul fazei statice, efectele decurg din comprimarea abdomenului contra pulpelor, în timp ce contracţia centurii abdominale tonifică viscerele. Elongaţia regiunii inferioare a spatelui stimulează ortosimpaticul pubian şi antagonistul său, parasimpaticul pelvian, ceea ce are repercusiuni pozitive asupra întregii activităţi a organelor abdominale. În plus, această ASANA elimină grăsimea de pe abdomen şi pulpe.
Efecte asupra coloanei vertebrale. PADANGHUSTHASANA se completează perfect cu HALASANA (postura plugului). Ele îşi conjugă acţiunea mai ales în faza statică. HALASANA acţionează asupra părţii superioare a coloanei vertebrale, în timp ce PADANGHUSTHASANA tonifică partea pelviană. În timpul acestor două ASANAS, vertebrele se îndepărtează uşor, degajând astfel fibrele nervoase care ies din spaţiile de conjugare. Întinderea accentuată a muşchilor şanţului vertebral îndepărtează de aici sângele, ceea ce face ca la revenire în poziţie normală să apară un flux de sânge care favorizează irigarea măduvei spinării.
Efecte asupra sistemului nervos şi musculaturii. În afara musculaturii coloanei vertebrale, centura abdominală este întărită. Muşchii şi ligamentele din partea posterioară a picioarelor sunt întinşi şi masaţi, ca şi nervii. Această postură are efecte terapeutice în cazurile de sciatică, degajând nervul şi întinzându-l. În faza statică finală, în afara sistemului nervos spinal, plexul solar este profund stimulat şi decongestionat. Această poziţie ajută, prin urmare, la împrăştierea stărilor anxioase, având efecte echilibrante asupra psihicului.
Efecte asupra viscerelor abdominale. Nici un organ al cavităţii abdominale nu scapă acţiunii stimulatoare a acestei posturi. Sunt remarcabile efectele asupra prostatei. Activitatea sexuală este influenţată în sensul unei normalizări, postura redinamizându-i pe aceia a căror putere sexuală slăbeşte, fără a provoca surescitare morbidă. Astfel are loc trezirea şi revenirea la o activitate sexuală normală chiar şi în cazul unei vârste avansate. Din punct de vedere fizic are loc o repunere în activitate a gonadelor, ale căror hormoni au repercusiuni profunde asupra sănătăţii, fiind la originea stărilor surprinzătoare de reîntinerire care se produc în practica YOGA. Graţie lui PADANGHUSTHASANA, aceasta se va produce fără a recurge la extrase de glande animale sau medicamente, deoarece chiar glandele individuale reîncep să producă hormonii de neînlocuit. Aceste efecte se aplică atât persoanelor de sex masculin cât şi celor de sex feminin, în cazul cărora uterul şi ovarele vor beneficia din plin din partea acestei posturi. În afara pancreasului, în special stimulat şi tonificat de această ASANA, ficatul, rinichii, vezica sunt influenţate favorabil, fiind activat simultan peristaltismul intestinal, mai ales la nivelul colonului şi al intestinului gros. Multe cazuri de constipaţie rebelă sunt definitiv eliminate, adesea numai după 2-3 săptămâni. Totuşi, la anumite persoane, a menţine această ASANA mai mult de 5 minute poate, dimpotrivă, să producă o accentuare a constipaţiei. Fiecare practicant va fi deci prudent, căutând ca perioadele de imobilizare să fie mărite gradat, urmărind totodată efectele ce survin.
Efecte asupra circulaţiei limfatice. Asupra circulaţiei limfatice această postură acţionează puternic, înarmându-ne eficient în lupta împotriva infecţiilor. Se ştie că o circulaţie limfatică încetinită ne pune în inferioritate în lupta împotriva bacteriilor, care în anumite cazuri pot să pătrundă profund în organism, producând boală, această situaţie fiind imposibilă atunci când circulaţia limfatică este normală.
Efecte igienice şi terapeutice. Această postură acţionează specific în cazurile de constipaţie, hemoroizi, diabet, dispepsie, gastrită, ulcer. Ea elimină o gamă largă de tulburări funcţionale ale ficatului, vezicii biliare, rinichilor, intestinelor, splinei vindecând de asemenea impotenţa la bărbaţi şi frigiditatea la femeie. Combate hipertrofia hepatică şi renală, ajută să se golească complet stomacul, previne astfel diferite forme de ulcer; face de asemenea să dispară lordozele.


sâmbătă, 27 august 2016

YOGA - HALASANA (Postura plugului)


HALASANA este o postură deosebit de importantă în practica YOGA, datorită efectelor sale în plan mental. Această ASANA permite activarea rapidă a lui AJNA CHAKRA, la nivelurile inferioare, şi dinamizează foarte mult potenţialul mental.
Denumirea sa provine de la cuvântul sanscrit HALA (plug), care simbolizează aici mentalul, dinamizat la maxim prin intermediul energiilor telurice. Metaforic, HALASANA reprezintă pentru yoghini plugul cu ajutorul căruia ei îşi "desţelenesc" şi îşi purifică întregul câmp mental, creând astfel premizele obţinerii unor fructe alese ale elevării conştiinţei şi spiritualizării.
HALASANA este una dintre principalele posturi din grupa celor cu flexie în faţă.
TEHNICA DE EXECUŢIE
Înainte de a începe execuţia acestei posturi este foarte important ca, ajutându-ne de mâini, să tragem uşor de cap pentru a ne întinde gâtul, aşezându-ne apoi ceafa cât mai aproape de sol; în faza finală a posturii vom urmări să aducem bărbia cât mai aproape de piept, deoarece aceasta îmbunătăţeşte circulaţia energiilor subtile în fiinţă şi permite o mai bună comprimare a glandei tiroide. Vom căuta, de asemenea, să lipim coloana vertebrală de sol, mai ales în regiunea cervicală, pentru a stabili un contact cât mai intim cu suprafaţa de sprijin.
În cazul în care coloana este rigidă, execuţia propriu-zisă a acestei posturi poate fi precedată de o fază dinamică ce cuprinde derulări lente, succesive ale coloanei vertebrale pe întreaga sa lungime. Această fază va preceda perioada de imobilizare, care este ASANA propriu-zisă (vezi figura alăturată). Începătorii se pot ajuta de mâini pentru a-şi ridica bazinul, dar nu trebuie să cedeze tentaţiei ca, printr-un elan brusc, să-şi aducă picioarele deasupra capului.
Faza statică propriu-zisă, la care se ajunge fără nici un fel de forţare, constă în a ne imobiliza în poziţia de maximă flexie atinsă la sfârşitul fazei dinamice, menţinând-o pe întreaga durată de timp. Vom păstra o riguroasă imobilitate, căutând să nu realizăm nici cea mai mică mişcare şi apoi ne vom relaxa, lăsând greutatea picioarelor să întindă coloana vertebrală. Braţele sunt întinse, lipite de sol, cu palmele  orientate în sus.
Durata execuţiei
În primele faze imobilizarea poate să dureze între 5 şi 10 respiraţii normale fără nici un fel de retenţie a suflului.
În starea de nemişcare absolută, dificultatea nu ţine de menţinerea posturii, deoarece aceasta poate să devină confortabilă, efectele de respingere provenind din planul mental. Execuţia posturii HALASANA implică să menţinem starea de imobilitate pe un interval ceva mai mare de timp; astfel vom putea ca, în mod gradat, să realizăm condiţia perfectă a ASANA-ei. Pe întreaga durată a posturii suflul va rămâne normal (nu modificăm suflul).
Concentrarea
În timpul imobilizării ne vom concentra asupra stării de nemişcare totală şi apoi vom urmări fluxul energiilor telurice urcând prin membrele inferioare, trecând prin trunchi, gât şi cap şi focalizând în plan subtil în zona din mijlocul frunţii, la nivelul lui AJNA CHAKRA. Vom sesiza de asemenea captarea energiilor cosmice prin palme, trecând prin braţe, umeri, gât şi cap şi focalizarea lor în centrul mental de comandă (AJNA CHAKRA).
La revenire vom conştientiza vibraţii foarte fine în zona frunţii, activarea centrului mental AJNA CHAKRA, dinamizare şi forţă mentală, amplificarea inteligenţei, putere mărită de concentrare şi sinteză, dilatarea şi rafinarea conştiinţei, calm, hiperluciditate şi detaşare.
Erori posibile
În timpul execuţiei nu vom îndoi genunchii, mai ales în faza finală. Nu vom forţa absolut deloc şi vom căuta să exersăm gradat, evitând oboseala. În cazul acestei posturi, orice violentare poate avea efecte nefaste asupra muşchilor. Vom evita să contractăm muşchii umerilor, maxilarului şi gâtului.
În cazul în care respiraţia este insuficientă, poate să apară o stare de sufocare.
Întinderea coloanei vertebrale se obţine lăsând să acţioneze asupra ei greutatea picioarelor. Aşteptaţi ca degetele mari, datorită acestei tracţiuni, să se apropie de la sine, progresiv de sol până când îl vor atinge. Adoptaţi în timpul execuţiei posturii o atitudine pasivă şi relaxaţi-vă. La început este posibil să vă simţiţi incomod în HALASANA, dar această situaţie se va ameliora rapid.
Ceea ce este important este realizarea unei execuţii zilnice corecte, fără grabă în aşteptarea rezultatelor. Păstraţi mentalul neutru, detaşat de rezultate, ca şi cum ar fi vorba de o altă persoană.
Contraindicaţii
Persoanele care suferă de forme grave de hernie (de exemplu hernie ştrangulată) nu vor executa această postură.
În timpul ciclului menstrual femeile vor evita să realizeze perfect această postură, mai ales faza de comprimarea abdomenului.
HALASANA nu este indicată nici persoanelor cu hipertensiune arterială severă. În aceste situaţii se va plasa un scaun în spatele capului pe care se vor aşeza în faza finală picioarele.
De asemenea această ASANA este contraindicată în cazuri de stenoză valvulară mitrală şi/sau aortică şi insuficienţă cardiacă avansată. HATASANA trebuie abordată gradat şi sub îndrumarea medicului de către persoanele care au prezentat în antecedente accident vascular cerebral sau infarct miocardic. (Notă. Contraindicaţiile cuprinse în acest ultim paragraf sunt în general valabile pentru toate ASANA-ele inverse.)
Efecte benefice
HALASANA constituie un tonic nervos puternic deoarece ea acţionează asupra întregii coloane vertebrale. După cum se ştie, coloană vertebrală conţine şi protejează măduva spinării care este conectată cu lanţurile de ganglioni simpatici, situaţi de o parte şi de alta a acesteia (a coloanei vertebrale), cu rol în reglarea vieţii vegetative. Această ASANA are efecte profund revitalizante şi reîntineritoare care ţin în mare măsură de consonanţa cu energiile telurice.
HALASANA întăreşte şi amplifică efectele lui SARVANGASANA. O mare cantitate de sânge va iriga rădăcinile nervilor spinali, ganglionii simpatici, nervii simpatici şi muşchii spatelui. Coloana vertebrală este menţinută sau redevine elastică. Această ASANA previne osificarea prematura a vertebrelor. Osificarea şi rigidizarea coloanei reprezintă un proces de degenerare osoasă. La bătrâneţe, degenerarea osoasă se manifestă cu atât mai pregnant cu cât osificarea s-a realizat mai devreme. În procesul de degenerare a oaselor acestea devin rigide şi foarte fragile.
Derularea lentă a vertebrelor constituie de asemenea un exerciţiu ortopedic ideal.
Muşchii spatelui sunt alternativ contractaţi, relaxaţi şi apoi întinşi. Prin aceste mişcări variate, o cantitate însemnată de sânge va ajunge suplimentar în zona trunchiului. Diferite forme de mialgie (dureri musculare), lumbago, nevralgii şi luxaţii sunt vindecate prin HALASANA. Prin practica lui HALASANA, muşchii abdominali, musculatura anală şi muşchii coapselor sunt de asemenea tonificaţi şi hrăniţi. Centura abdominală este întărită căci în timpul fazei dinamice ea este aceea care realizează întreaga mişcare, aceasta atrăgând efecte binefăcătoare importante asupra viscerelor, mai ales prin menţinerea şi readucerea la locul lor normal.
Cel care practică HALASANA devine foarte agil, sprinten, plin de energie. Cel care practică HALASANA nu poate deveni leneş. Coloana vertebrală este o structură foarte importantă. Ea susţine întregul corp. În HATHA-YOGA coloana vertebrală este numită MERU DANDA. Ea trebuie păstrată sănătoasă, puternică şi elastică. Centrii nervoşi importanţi situaţi în apropiere beneficiază, de asemenea.
Glanda tiroidă este comprimată, beneficiind astfel, la revenirea din această ASANA, de un flux mărit de sânge, stare care atrage după sine îmbunătăţirea funcţiilor sale. Prin controlul exercitat asupra metabolismului, această glandă are o influenţă considerabilă asupra menţinerii tinereţii organismului. Prin secreţiile sale hormonale specifice acţionează asupra celorlalte glande, asupra intestinului, asupra presiunii sanguine, asupra mobilităţii celulelor migratoare sau a globulelor albe care luptă împotriva infecţiilor, cât şi asupra excitabilităţii sistemului nervos.
Se ştie că o hipersecreţie a tiroidei provoacă slăbire şi o accentuată iritabilitate. Contribuind la menţinerea funcţionării normale a tiroidei, această ASANA calmează şi elimină nervozitatea. Persoanele la care tiroida nu produce suficient de mulţi hormoni au un metabolism încetinit, presiune sanguină foarte scăzută, o activitate sexuală redusă şi manifestă o evidentă lene fizică şi intelectuală. HALASANA exercită o acţiune extrem de binefăcătoare pentru persoanele la care există o stare patologică a tiroidei. În acest caz se impune însă o concentrare mentală maximă, căutând să sesizăm circuitul energetic fluidic mai accentuat, operând la nivelul gâtului, la trecerea sa prin acea zonă, înainte de ase acumula la nivelul CHAKRA-ei activate: AJNA.  
HALASANA este totodată foarte reîmprospătătoare şi energizantă. Dacă seara suntem obosiţi, este suficient să o practicăm 2-3 minute pentru a ne regăsi în forma. Dacă vom sesiza că, practicând HALASANA seara, după aceea adormim mai greu, vom executa această postură mai devreme, în cursul zilei.
HALASANA are efecte benefice asupra splinei şi glandelor sexuale. Mai ales în faza finală, organul cel mai mult influenţat prin acest masaj este ficatul, care va fi deblocat, decongestionat şi chiar stimulat. Se ştie că o congestie chiar uşoară sau o stază sanguină în acest organ are o repercusiune imediată asupra întregului tub digestiv şi asupra procesului digestiei.
Pancreasul este de asemenea masat, deblocat şi tonifiat. Printr-o practică constantă şi o concentrare mentală adecvată, diabeticii pot să-şi reducă doza zilnică de insulină, în anumite cazuri putând fi posibilă chiar normalizarea deplină a stărilor într-un timp destul de scurt, explicaţia ţinând de faptul că pancreasul cuprinde Insulele lui Langherhans care secretă insulină. HALASANA este deosebit de eficientă împotriva constipaţiei, chiar şi a constipaţiei cronice care se află la baza a foarte multe boli, ea combătând totodată eficient celulita şi depozitele adipoase suplimentare prin îmbunătăţirea metabolismului, care se adaugă la masajul mecanic al ţesuturilor adipoase în faza finală de execuţie. Totodată, HALASANA elimină corpolenţa şi obezitatea.
Femeile vor beneficia foarte mult de pe urma acestei ASANA-e. Mobilitatea anormală a uterului poate fi tratată executând această ASANA împreună cu retracţia abdominală (UDDIYANA BANDHA). Practicarea ei sistematică elimină durerile din zona pelviană datorate mobilităţii anormale a uterului.
Corpul fiind în poziţie inversă, sângele afluează către cap, prin aceasta realizându-se o bună irigare cerebrală. Faţa primeşte, de asemenea, un supliment de sânge arterial, aceasta fiind valabil mai ales pentru frunte cu efecte excelente pentru prevenirea ridurilor; are efecte de regenerare pentru zonele de unde a căzut părul.
HALASANA ajută ca sângele din picioare să se întoarcă fără efort către inimă ceea ce îmbunătăţeşte circulaţia sanguină în general. Ca o consecinţă a acestui fapt, multe dintre afecţiunile dermatologice pot fi vindecate.
ASANA nu trebuie să fie executată cu smucituri pentru că în acest caz există pericolul ca unele NADI-uri să fie dislocate. Dacă NADI-urile se disloca datorită unei execuţii greşite a ASANA-ei şi resimţim o durere, execuţia lui HALASANA trebuie să fie urmată de execuţia lui DANDASANA ceea ce va elimina imediat durerea. De aceea HALASANA va fi plasată în programul de ASANA-e înainte de DANDASANA, aceste două ASANA-e fiind complementare.
Practicarea acestei ASANA-e elimină mirosul neplăcut al corpului, face talia suplă şi reduce obezitatea. Ea poate fi executată cu rezultate foarte bune de oricine - copii, tineri, bătrâni, bărbaţi sau femei.


Yoga - PASCHIMOTTANASANA



În limba sanscrită, PASCHIMA înseamnă „spate” sau „vest” iar UTTANA înseamnă „întindere” sau „aplecare”. De aceea, cel mai adesea numele acestei ASANA este tradus prin „Postura întinderii posterioare” (sau a spatelui). Esoteric, există însă şi un alt înţeles al acestei denumiri. În limbajul secret al iniţiaţilor în YOGA, vestul simbolizează canalul subtil central posterior (SUSHUMNA NADI) care, în acest caz, se mai numeşte şi PASCHIMA MARGA sau Calea de Apus. De aceea, ASANA se mai poate numi şi „Postura ridicării pe calea de apus (sau SUSHUMNA NADI)”, aceasta arătând cât se poate de clar că această ASANA direcţionează curgerea preponderentă a suflului sau altfel spus a energiei subtile prin canalul energetic subtil median posterior, numit şi SUSHUMNA NADI ceea ce, conform datelor tradiţionale secrete yoghine, conduce la transformări spirituale accelerate.
De altfel, în anatomia yoghină şi alte părţi ale corpului sunt asimilate unor puncte cardinale şi, dacă spatele este Vestul, atunci faţa este Estul, picioarele sunt Sudul iar capul este Nordul.

TEHNICA DE EXECUŢIE
Tratatul yoghin secret GHERANDA SAMHITA menţionează: „Ambele picioare trebuie să fie întinse laolaltă la sol, fără să se atingă şi, făcându-se un efort, degetele lor mari trebuie ferm apucate cu mâinile. Capul trebuie apoi să fie aşezat pe genunchi. Postura rezultantă se numeşte PASCHIMOTTANASANA.”
Spatele şi ceafa trebuie să fie cât mai relaxate, iar picioarele perfect întinse. ASANA se va executa lin, fără smucituri.
După ce se vor realiza unele progrese în practica posturii, se va putea încerca prinderea ambelor tălpi cu degetele mâinilor împletite în brăţară.
CONCENTRAREA
În timpul execuţiei se va conştientiza dinamizarea lui MULADHARA CHAKRA, la baza coloanei vertebrale, cât şi circulaţia liberă a energiilor telurice prin spate, braţe şi manifestarea acestora prin picioare.
La revenire se va conştientiza energizarea membrelor inferioare, dinamizarea lui MULADHARA CHAKRA şi starea specifică de vitalitate mărită, difuzată în întreaga zonă a trunchiului.
CONTRAINDICAŢII
Această ASANA nu este contraindicată decât în ultimele luni de sarcină la femei. De asemenea este strict contraindicată practica ei imediat după mese.
EFECTE şi BENEFICII
Această ASANA facilitează o foarte bună circulaţie a sângelui în întregul corp favorizând mai ales zona pelviană a coloanei vertebrale, ceea ce are multiple efecte binefăcătoare. Acţiunea sa se completează cel mai bine cu cea a lui HALASANA, care acţionează preponderent asupra părţii superioare a spatelui. PASCHIMOTTANASANA întăreşte coapsele şi muşchii jaretului, tendoanele, elimină suferinţele artritice, sciatica, nevralgia nervului sciatic, durerile de spate şi durerile difuze din picioare, genunchi şi coapse, fiind excelentă pentru cei cu fese şi coapse excesiv de groase care vor să-şi modeleze armonios corpul. Nici un organ al cavităţii abdominale nu scapă acţiunii acestei ASANA. Lenea ficatului, dispepsia (digestia grea, aerofagia şi gastrita sunt gradat eliminate. Ea este de asemenea recomandată pentru diabet şi hemoroizi. Constipaţia este înlăturată, adesea chiar rapid, iar peristaltismul intestinal este mult activat. PASCHIMOTTANASANA are efecte benefice notabile asupra prostatei la bărbaţi şi a uterului şi ovarelor la femeie. Datorită întinderii excesive a regiunii pelvice, glandele sexuale absorb cu uşurinţă cantitatea necesară de sânge, ceea ce face să crească mult vitalitatea. Din acest motiv postura întinderii posterioare vindecă, de asemenea impotenţa şi slăbiciunea sexuală. Un aspect mai puţin dezvăluit este şi acela că PASCHIMOTTANASANA conduce la controlul spontan al energiei şi funcţiilor sexuale, fiind de aceea numită în unele tratate şi BRAHMACHARYASANA (BRAHMACHARYA- continenţă, stăpânire, în limba sanscrită).
În plus, această excelentă ASANA elimină numeroase alte tulburări ale vezicii biliare, rinichilor, intestinului, stomacului. Ea omoară şi extirpă pe cale naturală unele tipuri de viermi care infestează intestinul şi ajută la golirea completă a stomacului, inducând o poftă de mâncare foarte vie, echilibrată însă. De asemenea, circulaţia limfatică, principala armă naturală a corpului de luptă împotriva infecţiilor este normalizată iar inima este benefic masată. PASCHIMOTTANASANA vindecă crizele de lumbago, şterge lordozele, întăreşte coloana vertebrală şi o face rezistentă la şocuri, ceea ce la rândul său uşurează vindecarea naturală a multor boli.
Afecţiunile dermatologice sunt de asemenea vindecate prin practica sa. Mirosurile corporale neplăcute sunt gradat înlăturate şi o aromă vitală plăcută este natural generată prin exersarea perseverentă a acestei posturi. Faţa devine radiantă, ochii dobândesc o expresivitate aparte. PASCHIMOTTANASANA este de o rară eficacitate pentru combaterea obezităţii. Ea face talia subţire şi elimină grăsimea inestetică de pe burtă şi coapse. Din punct de vedere psihic, această ASANA decongestionează rapid plexul solar şi ajută la disiparea stărilor anxioase. Prin exersarea sa corectă mintea devine foarte stabilă şi calmă. Persoanele uşor iritabile sunt insistent sfătuite să practice această postură miraculoasă prin efectele sale în această direcţie. Există şi unele efecte mai puţin dezvăluite ale acestei ASANA-e, cauzate de canalizarea prin SUSHUMNA NADI a suflului. PRANA şi APANA (două forme complementare de energie subtilă din fiinţa practicantului - toate acestea le vom studia mai târziu, în amănunt, în cadrul acestui curs) sunt unite şi, dacă fiinţa ar sta 3 ore şi 48 de minute în această postură, o stare de realizare-de-sine, contemplativă, beatifică (SAMADHI) poate să apară fără efort, aproape spontan. Această postură corect practicată reduce ciclurile respiratorii într-o asemenea măsură încât nu sunt necesare mai mult de 5 respiraţii pe minut. Textele secrete YOGA afirmă că cel ce practică această ASANA cu perseverenţă nu are de ce să se teamă de bătrâneţe, fiind posesorul secretului tinereţii veşnice. Celebrul yoghin BRAHMACHARI afirmă chiar că această postură perfect realizată permite unei fiinţe să trăiască în jur de 300 de ani şi chiar mai mult dacă va fi practicată zilnic o anumită perioadă de timp. Foloasele acestei admirabile ASANA-e sunt însă direct proporţionale cu durata de timp cât ea este practicată. Este una dintre acele posturi care ar putea fi practicată şi ar trebui să fie practicată ore în şir.
Iată cum încheie GORAKSHANATHA, în faimosul tratat HATHA YOGA PRADIPIKA, cu privire la PASCHIMOTTANASANA: „Astfel, PASCHIMOTTANASANA, primordială ca importanţă între ASANAS, canalizează curgerea lui PRANA VAYU (suflul subtil) posterior, adică cu ajutorul ei PRANA începe să curgă prin SUSHUMNA NADI. Această ASANA stimulează secreţia gastrică şi elimină corpolenţa abdomenului, făcând loc subţirimii. Ea aduce egalitate şi echilibru în nervi”.
Datorită calităţilor ei de excepţie, această postură a fost supranumită în unele tratate şi UGRASANA sau Postura Formidabilă, datorită multiplelor sale efecte excepţionale.

UGRASANA (Postura Puterii Teribile)
  Ambele picioare se întind în faţă şi apoi se aşează drepte la sol, menţinându-le paralele (fără a se atinge însă); yoghinul îşi va prinde apoi ferm degetele mari de la picioare cu mâinile şi îşi va aşeza capul cu fruntea pe genunchii întinşi, mâinile sale îndoite în unghi fiind atunci plasate pe lângă membrele inferioare. Aceasta este Postura Puterii Teribile (UGRASANA) care pune în mişcare (dinamizează şi amplifică) suflul subtil vital (PRANA), înlătură slăbiciunea şi face să dispară toate tulburările corporale. Ea mai este denumită şi PASCHIMOTTANASANA (postura care impulsionează energiile subtile vitale să urce prin "calea de vest", sau cu alte cuvinte, prin canalul subtil central SUSHUMNA NADI). Yoghinul avansat care practică în mod corect, sistematic şi constant această importantă postură va putea cu siguranţă să-şi aducă (sublimeze) energia subtilă APANA VAYU în sus, prin SUSHUMNA NADI (sau, altfel spus, va putea să o conducă în sens ascen­dent, sublimând-o, din MULADHARA CHAKRA, în etajele superioare ale fiinţei sale).
Toţi yoghinii avansaţi care practică în mod sistematic această postură ating în scurt timp mari puteri paranormale (SIDDHI-uri), de aceea, se arată că toţi cei care doresc să trezească asemenea puteri oculte trebuie să o practice în mod constant şi cu o mare aspiraţie.
Toate aceste dezvăluiri (referitoare la UGRASANA) trebuie să fie păstrate se­crete, cu cea mai mare grijă. Tocmai de aceea se indică să nu fie comunicate oricui şi în orice condiţii. Tot cu ajutorul acestei importante posturi, yoghinul avansat care este perseverent atinge cu uşurinţă controlul paranormal asupra suflurilor subtile vitale (VAYU- SIDDHI).


YOGA - DHANURASANA (postura arcului)


DHANURASANA este numită postura Arcului deoarece ea dă corpului aspectul unui arc încordat. Menţionată în tratatele tradiţionale de HATHA-YOGA, DHANURASANA este renumită pentru eficacitatea sa. Pentru începători sau pentru cei care nu au practicat-o niciodată, această ASANA poate părea dificilă, putând fi stăpânită doar prin forţă şi violenţă. În realitate, pentru execuţia corecta a lui DHANURASANA nu numai că nu este necesară o forţă deosebită, dar chiar este indispensabil să o practicăm fără efort.
TEHNICA DE EXECUŢIE
Întinşi la sol, cu faţa în jos, ridicăm bărbia în timp ce mâinile apucă simultan gleznele iar spatele e arcuit. Începătorii pot apuca mai întâi o gleznă, apoi pe cealaltă. Picioarele reprezintă singurul element motor în timpul execuţiei lui DHANURASANA. Chiar şi braţele rămân pasive; precum coarda unui arc, ele sunt perfect întinse şi nu fac decât să unească umerii cu gleznele. Pentru a executa această ASANA trebuie să împingem picioarele către în faţă şi în sus, printr-o contracţie puternică a coapselor şi a pulpelor, care ridică umerii şi arcuieşte spatele. În timpul acestei ASANA nu trebuie să încordăm deci decât pulpele şi coapsele; a contracta de exemplu spatele, face această ASANA imposibilă. La început este posibil ca genunchii să nu se ridice decât foarte puţin şi aceasta cu preţul unor dureri ale muşchilor coapselor. Cu perseverenţă însă, vom reuşi să plasăm genunchii mai sus de planul bărbiei, ajungând chiar la nivelul vârfului craniului. În acest caz zona pubiană nu mai atinge solul, iar greutatea corpului apasă pe epigastru (partea superioară a abdomenului cuprinsă între ombilic şi stern), fapt care face să crească mult presiunea intraabdominală, dând un maxim de eficacitate tehnicii, deoarece aceasta presiune se transmite integral viscerelor abdomenului. După adoptarea acestei poziţii începe faza dinamică ce constă dintr-un balans întocmai că cel al unei bărci pe valuri; realizat uşor la început, acest balans se limitează iniţial la zona abdomenului, accentuându-se apoi puţin câte puţin până când punctul de sprijin se deplasează din zona pieptului până în zona coapselor, realizându-se astfel un masaj abdominal foarte profund.
DURATA FAZEI DINAMICE
Această durată depinde bineînţeles de posibilităţile individuale, având grijă totuşi să nu ne depăşim limitele. În general sunt suficiente 4-12 balansări. Pentru a ne fi mai uşor putem să împărţim această fază în 2 sau 3 etape revenind la poziţia de plecare după fiecare etapă pentru a ne relaxa.



RESPIRAŢIA în TIMPUL FAZEI DINAMICE
În timpul fazei dinamice se poate respira în trei moduri:
a) inspiraţie când capul se ridică, expiraţie când el coboară;
b) respiraţie normală tot timpul;
c) reţinerea respiraţiei, având plămânii plini; această variantă este rezervată adepţilor avansaţi.
ELEMENTE SUPLIMENTARE NECESARE UNEI EXECUŢII CORECTE
Poziţia genunchilor 
În timpul lui DHANURSANA, genunchii pot fi depărtaţi, lucru care facilitează execuţia posturii, fără a-i reduce din eficacitate.
Poziţia bărbiei
În faza de balans în jos, trebuie să coborâm bărbia cât mai mult posibil, pentru a plasa greutatea corpului pe epigastru.
CONŞTIENTIZARE
Sesizăm activarea lui MANIPURA, la nivelul plexului solar şi conştientizăm fluxurile de energie pornind de la nivelul CHAKRA-ei şi circulând prin picioare, braţe, pentru a produce efecte în partea superioară a trunchiului.
La revenire sesizăm activarea lui MANIPURA, energizarea diferită la nivelul membrelor inferioare, dinamism vital în partea superioară a trunchiului; secundar sesizăm activarea lui ANAHATA. Postura Arcului, continuând postura Cobrei şi postura Lăcustei (BHUJANGASANA şi SHALABASANA), cumulează efectele acestor două posturi, adăugându-le simultan şi pe ale sale, datorate în special măririi presiunii intra-abdominale care tonifică toate viscerele, mai ales dacă postura este însoţită de o respiraţie profundă, căci diafragma masează cu putere toate organele.
EFECTE ASUPRA COLOANEI VERTEBRALE
Ca şi în cazul Cobrei şi Lăcustei, comprimarea feţei dorsale a coloanei, însoţită de întinderea feţei anterioare, acţionează asupra ligamentelor, muşchilor şi centrilor nervoşi ai coloanei vertebrale. Arcul previne calcifierea prematură a articulaţiilor vertebrale şi redresează spatele curbat, în cazul unei atitudini greşite.

EFECTE ASUPRA MUŞCHILOR
La început, această tehnică poate produce dureri la nivelul pulpelor, dar după câteva zile de practică, durerea va fi eliminată. Întinderea centurii abdominale facilitează UDDIYANA BANDHA. Euforia şi senzaţia de eliberare consecutive acestei posturi provin din stimularea centrilor nervoşi ai coloanei vertebrale, mai ales ai sistemului nervos simpatic, al cărui lanţ de ganglioni se găseşte de-a lungul coloanei vertebrale. ASANA are efecte puternice la nivelul plexului solar, în zona complexului nervos din adâncitura stomacului, balansarea masând şi stimulând cu o mare eficacitate această zonă. Se ştie că anxietatea este însoţită de o senzaţie dezagreabilă în adâncitura stomacului, datorată congestiei zonei solare, ceea ce influenţează negativ funcţiile vegetative, cauzând nenumărate tulburări funcţionale, refractare la terapeuticile curente. Balansarea şi întinderea musculaturii abdominale se adaugă la masajul rezultând din respiraţia profundă şi diafragmatică, toate acestea împrăştiind manifestările descrise mai sus.
EFECTE ASUPRA CELULITEI şi ÎNGRAŞĂRII
DHANURASANA combate celulita care rezultă în genere dintr-o:
*                    respiraţie insuficientă
*                    tensiune nervoasă generalizată
*                    proasta asimilare a hranei
*                    circulaţie redusă în zonele celulitice.
*                     
Postura Arcului acţionează prin:
*                    accentuarea respiraţiei
*                    decongestionarea plexului solar
*                    activare la nivelul sistemului digestiv
*                    ameliorarea circulaţiei în masele de celulită sau grăsime, printr-un masaj profund şi regulat.
EFECTE ASUPRA GLANDELOR ENDOCRINE
*                    postura Arcului acţionează asupra capsulelor suprarenale;
*                    secreţia mărită de adrenalină dinamizează persoanele cărora le lipseşte buna dispoziţie, fără ca prin aceasta să ne fie teamă de o hiperfuncţionare;
*                    secreţia, de cortizon este regularizată, această combătând diferite forme de reumatism;
*                    cortizonul autogen nu prezintă inconvenientele celui heterogen, administrat în injecţii în tratamentul anumitor boli;
*                    pancreasul va avea funcţionarea normalizată şi va fabrica insulină, indispensabilă metabolismului glucidelor;
*                    cazurile de fals diabet, produse de anxietate (se constată, de exemplu, o glicemie temporară la studenţi, în perioada examenelor) se elimină radical, în scurt timp, prin decongestionarea plexului solar şi normalizarea funcţiilor pancreasului, datorate practicii acestei posturi;
*                    în cazul unei practici perseverente, Arcul ara o acţiune terapeutică armonizatoare şi la nivelul tiroidei.
EFECTE ASUPRA TUBULUI DIGESTIV ŞI GLANDELOR ANEXE
*                    creşterea presiunii intra-abdominale acţionează global asupra sistemului digestiv şi asupra glandelor sale anexe;
*                    DHANURASANA decongestionează ficatul, masat în special în timpul respiraţiei profunde şi accentuează circulaţia sanguină în întregul sistem digestiv. Vom evita deci să o practicăm cu stomacul încărcat;
*                    postura Arcului combate constipaţia, favorizând peristaltismul intestinal;
*                    rinichii, mult mai bine irigaţi, trag o serie de avantaje din practica acestei posturi, eliminând mult mai bine toxinele.
Celebrul yoghin IYENGAR relatează că a tratat persoane suferind de deplasări ale discurilor coloanei recomandându-le o practică regulată a lui DHANURASANA şi SHALABASANA, acestea nemaifiind nevoite să recurgă la operaţii sau repaus la pat.