duminică, 28 august 2016

YOGA - SHALABASANA (Postura lăcustei)


Această postură are două variante de dificultate crescândă: ARDHA (jumătate) - SHALABASANA şi SHALABASANA, lăcusta propriu-zisă.
ARDHA - SHALABASANA
Tehnica de execuţie
Poziţia de plecare: culcat cu faţa în jos, picioarele întinse, tălpile orientate în sus, ca la postura cobrei (BHUJANGASANA), braţele întinse se aşează sub coapse, cu palma închisă aşezată pe sol. În timpul exerciţiului este esenţial să se păstreze braţele lipite de sol, de la umeri până la vârful degetelor. Aşezăm bărbia pe covor, împingând-o cât mai departe posibil, înainte, ceea ce pe de o parte întinde gâtul şi pe de altă parte comprimă ceafa. O parte din efectele benefice ale acestei ASANA derivă din această acţiune asupra cefei.
ARDHA - SHALABASANA este foarte simplă şi accesibilă tuturor. Este vorba, pe scurt de a ridica alternativ câte un picior cât mai sus posibil. La început trebuie să ne impregnăm cu ideea că în ARDHA-SHALABASANA numai jumătatea stângă a corpului lucrează mai întâi, cealaltă jumătate fiind cât mai relaxată. Deci, atunci când se ridică piciorul stâng, trebuie să ne sprijinim pe braţul stâng şi să nu contractăm decât muşchii din partea stângă. În timpul execuţiei lui ARDHA-SHALABASANA bazinul nu trebuie să pivoteze, rămânând cât mai aproape de sol.
Execuţia propriu-zisă pe partea stângă
Ridicăm lent piciorul stâng, contractând progresiv musculatura dorsală inferioară, sprijinindu-ne mai ales pe braţul stâng, greutatea piciorului transmiţându-se în bună parte şi asupra abdomenului unde presiunea creşte. Se vor evita: îndoirea piciorului din genunchi; contractarea pulpei şi a gambei; contractarea tălpii.
Piciorul trebuie să urce în plan vertical. Reţinem totodată că înălţimea la care se ridică piciorul nu este esenţială, importantă fiind contracţia musculaturii spatelui, pentru a provoca un aflux abundent de sânge oxigenat spre regiunea lombară, completând astfel efectele asupra spatelui obţinute din practica lui BHUJANGASANA.
Conştientizarea efectelor pe partea stângă
Vom căuta să sesizăm cât mai bine fluxul energiilor cosmice de polaritate minus, prin piciorul stâng şi focalizarea lor la nivelul lui SWADHISTHANA CHAKRA (la două degete deasupra organelor sexuale). La revenire conştientizăm vibraţii specifice la nivelul lui SWADHISTHANA CHAKRA, dinamizarea acestui centru de forţă, resimţită şi la nivel psihic prin starea specifică de vitalitate; sesizăm totodată energizarea şi purificarea piciorului stâng. După conştientizarea execuţiei pe partea stângă realizăm postura şi pe partea contrară.
Execuţia propriu-zisă pe partea dreaptă
Ridicăm lent, în plan vertical, piciorul drept, contractând progresiv musculatura dorsală inferioară, sprijinindu-ne mai ales pe braţul drept, greutatea piciorului transmiţându-se în bună parte şi asupra abdomenului, unde presiunea creşte.
Conştientizarea efectelor pe partea dreaptă
Energiile cosmice, de această dată pozitive (+) sunt captate prin piciorul drept şi focalizate la nivelul lui SWADHISTHANA CHAKRA.
La revenire, conştientizăm vibraţii specifice, dinamizarea aspectului solar, masculin al lui SWADHISTHANA CHAKRA. Sesizăm echilibrarea polară la acest nivel, senzaţie de energie mărită, tonus specific, destindere. De asemenea, la nivelul piciorului drept percepem energizare şi purificare. Conştientizăm în acelaşi timp dinamizarea şi sublimarea potenţialului creator, sexual, oferite de această postură.
SHALABASANA propriu-zisă
Tehnica de execuţie
Poziţia iniţială este identică cu cea de la ARDHA-SHALABASANA. În SHALABASANA completă trebuie să ridicăm simultan ambele picioare printr-o contracţie puternică a musculaturii lombare. Trebuie să evităm să îndoim genunchii, să contractăm pulpele, gambele sau tălpile picioarelor. Mai mult decât la ARDHA-SHALABASANA, este indispensabil să menţinem umerii şi bărbia în contact cu solul în timpul execuţiei ASANA-ei.
Concentrarea
Ne vom concentra întreaga atenţie asupra fluxurilor de energie cosmică ce sunt captate prin picioare, sesizând cât mai distinct aspectul lunar, receptiv (-), YIN prin piciorul stâng şi aspectul SOLAR, emisiv (+), YANG prin piciorul drept şi focalizarea lor în SWADHISTHANA CHAKRA. Realizăm totodată starea de energizare a acestui centru de forţă. La revenire, conştientizăm vibraţii în zona lui SWADHISTHANA; interior percepem mult mai intens decât la ARDHA-SHALABASANA activarea specifică a nivelului doi al fiinţei, în mod echilibrat, vitalitate mărită, disponibilitate energetică, destindere globală. Sesizăm purificare şi energizare a picioarelor. Conştientizăm de asemenea capacitate mărită de control şi sublimare a energiilor instinctuale, sexuale.
Efecte şi beneficii ce rezultă în urma exersării lui SHALABASANA
Pentru a înţelege acţiunea benefică a acestei posturi, este necesară o scurtă reamintire a unor noţiuni de anatomie şi fiziologie. Amintiţi-vă că întreaga activitate vegetativă, deşi inconştientă şi involuntară, se află sub controlul sistemului nervos autonom, împărţit în două sisteme separate şi antagoniste, unul jucând rolul de accelerator, iar celălalt de inhibator. Echilibrul acestor două sisteme condiţionează buna funcţionare a acestui complex care este corpul fizic al fiinţei umane, deci sănătatea şi longevitatea sa. Este vorba de:
a)                  sistemul ortosimpatic, comportând un dublu şir de ganglioni, legaţi între ei prin fibre nervoase repartizate paralel cu coloana vertebrală;
b)                 sistemul parasimpatic (antagonistul celui dintâi) având el însuşi două părţi:
1.      pneumogastricul sau nervul vag, legat de bulbul rahidian - aceasta umflătură între encefal şi măduva spinării - şi care pleacă din coloana vertebrală din locul în care ea susţine craniul. El inervează în special inima, plămânii, stomacul şi multe alte viscere înainte de a se pierde în marele nod nervos care este plexul solar;
2.      partea pelviană a parasimpaticului,  părăsind  coloana vertebrală în regiunea lombară pentru a inerva organele din zona inferioară a abdomenului şi, de asemenea, organele sexuale.
ACESTE DOUĂ PĂRŢI FORMEAZĂ UN TOT, funcţionând armonios. Este deci indispensabil să fie stimulate şi tonificate într-un mod echilibrat. SHALABASANA este valoroasă deoarece ea tonifică partea pelviană a parasimpaticului prin aportul de sânge în zona inferioară a coloanei vertebrale, provocat de puternica contracţie a musculaturii acestei regiuni. În plus, datorită poziţiei capului şi umerilor lipiţi de sol în timpul execuţiei, ea acţionează asupra gâtului şi cefei, în special în dreptul locului în care nervul vag părăseşte coloana vertebrală. Iată de ce umerii trebuie să rămână la sol, iar bărbia trebuie împinsă cât mai în faţă posibil. De asemenea, prin creşterea presiunii intra-abdominale, viscerele sunt tonifiate.
SHALABASANA redă supleţea coloanei vertebrale, mai ales în partea sa lombară. Musculatura lombară este considerabil întărită, fapt important, deoarece lipsa de exerciţiu cauzată de o viaţă sedentară ameninţă majoritatea oamenilor civilizaţi cu o atrofiere a acestei musculaturi, ceea ce poate ocaziona o deplasare a vertebrelor sau a discurilor intervertebrale, mai ales în zona celei de-a cincea vertebre lombare, baza întregului edificiu vertebral.
Întărirea musculaturii acestei regiuni ne fereşte de multe neplăceri. Multe din diversele cazuri de lumbago (aşa-numitele dureri de spate) sunt cauzate de o slăbiciune musculară sau a ligamentelor acestei regiuni. Cel mai mic şoc sau mişcare greşită poate provoca aici sub-luxaţii cu consecinţe pe cât de variate pe atât de dezagreabile, de exemplu anumite tipuri de sciatică. Menţionăm în plus că poziţiile defectuoase de muncă (stând aplecat) sau ridicarea unor greutăţi, chiar mici, pot compromite statica unei coloane vertebrale nesusţinută de o musculatură puternică. SHALABASANA nu este singura ASANA care o întăreşte, dar cu siguranţă este una dintre cele mai eficiente în protejarea la aceste accidente.
Postura Lăcustei reîncarcă "centrii sistemului nervos, în special cei ce comandă partea inferioară a abdomenului, precum şi plexul solar. Ea acţionează puternic asupra rinichilor, prin masajul intern intens, deci favorizează diureza. În ansamblu, întregul sistem digestiv şi glandele sale anexe sunt masate, stimulate şi tonificate. Acest exerciţiu aduce o ameliorare notabilă în funcţionarea ficatului şi a pancreasului, amplificând tonusul intestinal şi în primul rând peristaltismul.
Ridicarea picioarelor antrenează numeroase efecte asupra circulaţiei sanguine, SHALABASANA completând astfel efectele posturilor inverse. În primul rând, sângele venos excedentar este gravitaţional evacuat din venele picioarelor, ceea ce previne varicele. Sângele arterial trebuie să lupte împotriva gravitaţiei pentru a ajunge până la labele picioarelor, deci el va iriga mai abundent zona inferioară abdominală şi regiunea sacrală.
Datorită retenţiei spontane a suflului care poate surveni în timpul executării lui SHALABASANA, plămânii sunt tonifiaţi datorită presiunii exercitate asupra întregii mase pulmonare, ajutând alveolele să se destindă şi asigurând o mai bună asimilare a oxigenului.
Corectând defectele de curbură din partea de jos a coloanei, statica întregii coloane vertebrale este influenţată favorabil. Această postură trezeşte de asemenea energia esenţială KUNDALINI aflată în stare latentă, potenţială, la baza coloanei vertebrale.
SHALABASANA este o contrapostură pentru PASCHIMOTANASANA, HALASANA şi SARVANGASANA, completând efectele lui BHUJANGASANA. Ea aduce în jos materiile fecale acumulate, de la colonul ascendent la colonul transvers, de la colonul transvers la colonul descendent şi de la acesta la rect, contribuind astfel la înlăturarea constipaţiei. Vindecă  de  asemenea diferite boli de stomac şi intestin, oboseala ficatului, înlătură dispepsia şi măreşte apetitul. Practica lui SHALABASANA acţionează asupra finelor ţesuturi şi canale hemocirculatorii, în locul maselor mari de muşchi, cum fac majoritatea exerciţiilor.
Postura Lăcustei este uşor de realizat şi totodată este foarte utilă, în special femeilor. Aşa cum lăcusta are o distinctă şi foarte dezvoltată capacitate de a sări în sus, practica acestei ASANA-e sublimează multe din capacităţile creatoare, sexuale, instinctuale ale fiinţei umane.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu