sâmbătă, 27 august 2016

YOGA - HALASANA (Postura plugului)


HALASANA este o postură deosebit de importantă în practica YOGA, datorită efectelor sale în plan mental. Această ASANA permite activarea rapidă a lui AJNA CHAKRA, la nivelurile inferioare, şi dinamizează foarte mult potenţialul mental.
Denumirea sa provine de la cuvântul sanscrit HALA (plug), care simbolizează aici mentalul, dinamizat la maxim prin intermediul energiilor telurice. Metaforic, HALASANA reprezintă pentru yoghini plugul cu ajutorul căruia ei îşi "desţelenesc" şi îşi purifică întregul câmp mental, creând astfel premizele obţinerii unor fructe alese ale elevării conştiinţei şi spiritualizării.
HALASANA este una dintre principalele posturi din grupa celor cu flexie în faţă.
TEHNICA DE EXECUŢIE
Înainte de a începe execuţia acestei posturi este foarte important ca, ajutându-ne de mâini, să tragem uşor de cap pentru a ne întinde gâtul, aşezându-ne apoi ceafa cât mai aproape de sol; în faza finală a posturii vom urmări să aducem bărbia cât mai aproape de piept, deoarece aceasta îmbunătăţeşte circulaţia energiilor subtile în fiinţă şi permite o mai bună comprimare a glandei tiroide. Vom căuta, de asemenea, să lipim coloana vertebrală de sol, mai ales în regiunea cervicală, pentru a stabili un contact cât mai intim cu suprafaţa de sprijin.
În cazul în care coloana este rigidă, execuţia propriu-zisă a acestei posturi poate fi precedată de o fază dinamică ce cuprinde derulări lente, succesive ale coloanei vertebrale pe întreaga sa lungime. Această fază va preceda perioada de imobilizare, care este ASANA propriu-zisă (vezi figura alăturată). Începătorii se pot ajuta de mâini pentru a-şi ridica bazinul, dar nu trebuie să cedeze tentaţiei ca, printr-un elan brusc, să-şi aducă picioarele deasupra capului.
Faza statică propriu-zisă, la care se ajunge fără nici un fel de forţare, constă în a ne imobiliza în poziţia de maximă flexie atinsă la sfârşitul fazei dinamice, menţinând-o pe întreaga durată de timp. Vom păstra o riguroasă imobilitate, căutând să nu realizăm nici cea mai mică mişcare şi apoi ne vom relaxa, lăsând greutatea picioarelor să întindă coloana vertebrală. Braţele sunt întinse, lipite de sol, cu palmele  orientate în sus.
Durata execuţiei
În primele faze imobilizarea poate să dureze între 5 şi 10 respiraţii normale fără nici un fel de retenţie a suflului.
În starea de nemişcare absolută, dificultatea nu ţine de menţinerea posturii, deoarece aceasta poate să devină confortabilă, efectele de respingere provenind din planul mental. Execuţia posturii HALASANA implică să menţinem starea de imobilitate pe un interval ceva mai mare de timp; astfel vom putea ca, în mod gradat, să realizăm condiţia perfectă a ASANA-ei. Pe întreaga durată a posturii suflul va rămâne normal (nu modificăm suflul).
Concentrarea
În timpul imobilizării ne vom concentra asupra stării de nemişcare totală şi apoi vom urmări fluxul energiilor telurice urcând prin membrele inferioare, trecând prin trunchi, gât şi cap şi focalizând în plan subtil în zona din mijlocul frunţii, la nivelul lui AJNA CHAKRA. Vom sesiza de asemenea captarea energiilor cosmice prin palme, trecând prin braţe, umeri, gât şi cap şi focalizarea lor în centrul mental de comandă (AJNA CHAKRA).
La revenire vom conştientiza vibraţii foarte fine în zona frunţii, activarea centrului mental AJNA CHAKRA, dinamizare şi forţă mentală, amplificarea inteligenţei, putere mărită de concentrare şi sinteză, dilatarea şi rafinarea conştiinţei, calm, hiperluciditate şi detaşare.
Erori posibile
În timpul execuţiei nu vom îndoi genunchii, mai ales în faza finală. Nu vom forţa absolut deloc şi vom căuta să exersăm gradat, evitând oboseala. În cazul acestei posturi, orice violentare poate avea efecte nefaste asupra muşchilor. Vom evita să contractăm muşchii umerilor, maxilarului şi gâtului.
În cazul în care respiraţia este insuficientă, poate să apară o stare de sufocare.
Întinderea coloanei vertebrale se obţine lăsând să acţioneze asupra ei greutatea picioarelor. Aşteptaţi ca degetele mari, datorită acestei tracţiuni, să se apropie de la sine, progresiv de sol până când îl vor atinge. Adoptaţi în timpul execuţiei posturii o atitudine pasivă şi relaxaţi-vă. La început este posibil să vă simţiţi incomod în HALASANA, dar această situaţie se va ameliora rapid.
Ceea ce este important este realizarea unei execuţii zilnice corecte, fără grabă în aşteptarea rezultatelor. Păstraţi mentalul neutru, detaşat de rezultate, ca şi cum ar fi vorba de o altă persoană.
Contraindicaţii
Persoanele care suferă de forme grave de hernie (de exemplu hernie ştrangulată) nu vor executa această postură.
În timpul ciclului menstrual femeile vor evita să realizeze perfect această postură, mai ales faza de comprimarea abdomenului.
HALASANA nu este indicată nici persoanelor cu hipertensiune arterială severă. În aceste situaţii se va plasa un scaun în spatele capului pe care se vor aşeza în faza finală picioarele.
De asemenea această ASANA este contraindicată în cazuri de stenoză valvulară mitrală şi/sau aortică şi insuficienţă cardiacă avansată. HATASANA trebuie abordată gradat şi sub îndrumarea medicului de către persoanele care au prezentat în antecedente accident vascular cerebral sau infarct miocardic. (Notă. Contraindicaţiile cuprinse în acest ultim paragraf sunt în general valabile pentru toate ASANA-ele inverse.)
Efecte benefice
HALASANA constituie un tonic nervos puternic deoarece ea acţionează asupra întregii coloane vertebrale. După cum se ştie, coloană vertebrală conţine şi protejează măduva spinării care este conectată cu lanţurile de ganglioni simpatici, situaţi de o parte şi de alta a acesteia (a coloanei vertebrale), cu rol în reglarea vieţii vegetative. Această ASANA are efecte profund revitalizante şi reîntineritoare care ţin în mare măsură de consonanţa cu energiile telurice.
HALASANA întăreşte şi amplifică efectele lui SARVANGASANA. O mare cantitate de sânge va iriga rădăcinile nervilor spinali, ganglionii simpatici, nervii simpatici şi muşchii spatelui. Coloana vertebrală este menţinută sau redevine elastică. Această ASANA previne osificarea prematura a vertebrelor. Osificarea şi rigidizarea coloanei reprezintă un proces de degenerare osoasă. La bătrâneţe, degenerarea osoasă se manifestă cu atât mai pregnant cu cât osificarea s-a realizat mai devreme. În procesul de degenerare a oaselor acestea devin rigide şi foarte fragile.
Derularea lentă a vertebrelor constituie de asemenea un exerciţiu ortopedic ideal.
Muşchii spatelui sunt alternativ contractaţi, relaxaţi şi apoi întinşi. Prin aceste mişcări variate, o cantitate însemnată de sânge va ajunge suplimentar în zona trunchiului. Diferite forme de mialgie (dureri musculare), lumbago, nevralgii şi luxaţii sunt vindecate prin HALASANA. Prin practica lui HALASANA, muşchii abdominali, musculatura anală şi muşchii coapselor sunt de asemenea tonificaţi şi hrăniţi. Centura abdominală este întărită căci în timpul fazei dinamice ea este aceea care realizează întreaga mişcare, aceasta atrăgând efecte binefăcătoare importante asupra viscerelor, mai ales prin menţinerea şi readucerea la locul lor normal.
Cel care practică HALASANA devine foarte agil, sprinten, plin de energie. Cel care practică HALASANA nu poate deveni leneş. Coloana vertebrală este o structură foarte importantă. Ea susţine întregul corp. În HATHA-YOGA coloana vertebrală este numită MERU DANDA. Ea trebuie păstrată sănătoasă, puternică şi elastică. Centrii nervoşi importanţi situaţi în apropiere beneficiază, de asemenea.
Glanda tiroidă este comprimată, beneficiind astfel, la revenirea din această ASANA, de un flux mărit de sânge, stare care atrage după sine îmbunătăţirea funcţiilor sale. Prin controlul exercitat asupra metabolismului, această glandă are o influenţă considerabilă asupra menţinerii tinereţii organismului. Prin secreţiile sale hormonale specifice acţionează asupra celorlalte glande, asupra intestinului, asupra presiunii sanguine, asupra mobilităţii celulelor migratoare sau a globulelor albe care luptă împotriva infecţiilor, cât şi asupra excitabilităţii sistemului nervos.
Se ştie că o hipersecreţie a tiroidei provoacă slăbire şi o accentuată iritabilitate. Contribuind la menţinerea funcţionării normale a tiroidei, această ASANA calmează şi elimină nervozitatea. Persoanele la care tiroida nu produce suficient de mulţi hormoni au un metabolism încetinit, presiune sanguină foarte scăzută, o activitate sexuală redusă şi manifestă o evidentă lene fizică şi intelectuală. HALASANA exercită o acţiune extrem de binefăcătoare pentru persoanele la care există o stare patologică a tiroidei. În acest caz se impune însă o concentrare mentală maximă, căutând să sesizăm circuitul energetic fluidic mai accentuat, operând la nivelul gâtului, la trecerea sa prin acea zonă, înainte de ase acumula la nivelul CHAKRA-ei activate: AJNA.  
HALASANA este totodată foarte reîmprospătătoare şi energizantă. Dacă seara suntem obosiţi, este suficient să o practicăm 2-3 minute pentru a ne regăsi în forma. Dacă vom sesiza că, practicând HALASANA seara, după aceea adormim mai greu, vom executa această postură mai devreme, în cursul zilei.
HALASANA are efecte benefice asupra splinei şi glandelor sexuale. Mai ales în faza finală, organul cel mai mult influenţat prin acest masaj este ficatul, care va fi deblocat, decongestionat şi chiar stimulat. Se ştie că o congestie chiar uşoară sau o stază sanguină în acest organ are o repercusiune imediată asupra întregului tub digestiv şi asupra procesului digestiei.
Pancreasul este de asemenea masat, deblocat şi tonifiat. Printr-o practică constantă şi o concentrare mentală adecvată, diabeticii pot să-şi reducă doza zilnică de insulină, în anumite cazuri putând fi posibilă chiar normalizarea deplină a stărilor într-un timp destul de scurt, explicaţia ţinând de faptul că pancreasul cuprinde Insulele lui Langherhans care secretă insulină. HALASANA este deosebit de eficientă împotriva constipaţiei, chiar şi a constipaţiei cronice care se află la baza a foarte multe boli, ea combătând totodată eficient celulita şi depozitele adipoase suplimentare prin îmbunătăţirea metabolismului, care se adaugă la masajul mecanic al ţesuturilor adipoase în faza finală de execuţie. Totodată, HALASANA elimină corpolenţa şi obezitatea.
Femeile vor beneficia foarte mult de pe urma acestei ASANA-e. Mobilitatea anormală a uterului poate fi tratată executând această ASANA împreună cu retracţia abdominală (UDDIYANA BANDHA). Practicarea ei sistematică elimină durerile din zona pelviană datorate mobilităţii anormale a uterului.
Corpul fiind în poziţie inversă, sângele afluează către cap, prin aceasta realizându-se o bună irigare cerebrală. Faţa primeşte, de asemenea, un supliment de sânge arterial, aceasta fiind valabil mai ales pentru frunte cu efecte excelente pentru prevenirea ridurilor; are efecte de regenerare pentru zonele de unde a căzut părul.
HALASANA ajută ca sângele din picioare să se întoarcă fără efort către inimă ceea ce îmbunătăţeşte circulaţia sanguină în general. Ca o consecinţă a acestui fapt, multe dintre afecţiunile dermatologice pot fi vindecate.
ASANA nu trebuie să fie executată cu smucituri pentru că în acest caz există pericolul ca unele NADI-uri să fie dislocate. Dacă NADI-urile se disloca datorită unei execuţii greşite a ASANA-ei şi resimţim o durere, execuţia lui HALASANA trebuie să fie urmată de execuţia lui DANDASANA ceea ce va elimina imediat durerea. De aceea HALASANA va fi plasată în programul de ASANA-e înainte de DANDASANA, aceste două ASANA-e fiind complementare.
Practicarea acestei ASANA-e elimină mirosul neplăcut al corpului, face talia suplă şi reduce obezitatea. Ea poate fi executată cu rezultate foarte bune de oricine - copii, tineri, bătrâni, bărbaţi sau femei.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu