sâmbătă, 27 august 2016

YOGA - DHANURASANA (postura arcului)


DHANURASANA este numită postura Arcului deoarece ea dă corpului aspectul unui arc încordat. Menţionată în tratatele tradiţionale de HATHA-YOGA, DHANURASANA este renumită pentru eficacitatea sa. Pentru începători sau pentru cei care nu au practicat-o niciodată, această ASANA poate părea dificilă, putând fi stăpânită doar prin forţă şi violenţă. În realitate, pentru execuţia corecta a lui DHANURASANA nu numai că nu este necesară o forţă deosebită, dar chiar este indispensabil să o practicăm fără efort.
TEHNICA DE EXECUŢIE
Întinşi la sol, cu faţa în jos, ridicăm bărbia în timp ce mâinile apucă simultan gleznele iar spatele e arcuit. Începătorii pot apuca mai întâi o gleznă, apoi pe cealaltă. Picioarele reprezintă singurul element motor în timpul execuţiei lui DHANURASANA. Chiar şi braţele rămân pasive; precum coarda unui arc, ele sunt perfect întinse şi nu fac decât să unească umerii cu gleznele. Pentru a executa această ASANA trebuie să împingem picioarele către în faţă şi în sus, printr-o contracţie puternică a coapselor şi a pulpelor, care ridică umerii şi arcuieşte spatele. În timpul acestei ASANA nu trebuie să încordăm deci decât pulpele şi coapsele; a contracta de exemplu spatele, face această ASANA imposibilă. La început este posibil ca genunchii să nu se ridice decât foarte puţin şi aceasta cu preţul unor dureri ale muşchilor coapselor. Cu perseverenţă însă, vom reuşi să plasăm genunchii mai sus de planul bărbiei, ajungând chiar la nivelul vârfului craniului. În acest caz zona pubiană nu mai atinge solul, iar greutatea corpului apasă pe epigastru (partea superioară a abdomenului cuprinsă între ombilic şi stern), fapt care face să crească mult presiunea intraabdominală, dând un maxim de eficacitate tehnicii, deoarece aceasta presiune se transmite integral viscerelor abdomenului. După adoptarea acestei poziţii începe faza dinamică ce constă dintr-un balans întocmai că cel al unei bărci pe valuri; realizat uşor la început, acest balans se limitează iniţial la zona abdomenului, accentuându-se apoi puţin câte puţin până când punctul de sprijin se deplasează din zona pieptului până în zona coapselor, realizându-se astfel un masaj abdominal foarte profund.
DURATA FAZEI DINAMICE
Această durată depinde bineînţeles de posibilităţile individuale, având grijă totuşi să nu ne depăşim limitele. În general sunt suficiente 4-12 balansări. Pentru a ne fi mai uşor putem să împărţim această fază în 2 sau 3 etape revenind la poziţia de plecare după fiecare etapă pentru a ne relaxa.



RESPIRAŢIA în TIMPUL FAZEI DINAMICE
În timpul fazei dinamice se poate respira în trei moduri:
a) inspiraţie când capul se ridică, expiraţie când el coboară;
b) respiraţie normală tot timpul;
c) reţinerea respiraţiei, având plămânii plini; această variantă este rezervată adepţilor avansaţi.
ELEMENTE SUPLIMENTARE NECESARE UNEI EXECUŢII CORECTE
Poziţia genunchilor 
În timpul lui DHANURSANA, genunchii pot fi depărtaţi, lucru care facilitează execuţia posturii, fără a-i reduce din eficacitate.
Poziţia bărbiei
În faza de balans în jos, trebuie să coborâm bărbia cât mai mult posibil, pentru a plasa greutatea corpului pe epigastru.
CONŞTIENTIZARE
Sesizăm activarea lui MANIPURA, la nivelul plexului solar şi conştientizăm fluxurile de energie pornind de la nivelul CHAKRA-ei şi circulând prin picioare, braţe, pentru a produce efecte în partea superioară a trunchiului.
La revenire sesizăm activarea lui MANIPURA, energizarea diferită la nivelul membrelor inferioare, dinamism vital în partea superioară a trunchiului; secundar sesizăm activarea lui ANAHATA. Postura Arcului, continuând postura Cobrei şi postura Lăcustei (BHUJANGASANA şi SHALABASANA), cumulează efectele acestor două posturi, adăugându-le simultan şi pe ale sale, datorate în special măririi presiunii intra-abdominale care tonifică toate viscerele, mai ales dacă postura este însoţită de o respiraţie profundă, căci diafragma masează cu putere toate organele.
EFECTE ASUPRA COLOANEI VERTEBRALE
Ca şi în cazul Cobrei şi Lăcustei, comprimarea feţei dorsale a coloanei, însoţită de întinderea feţei anterioare, acţionează asupra ligamentelor, muşchilor şi centrilor nervoşi ai coloanei vertebrale. Arcul previne calcifierea prematură a articulaţiilor vertebrale şi redresează spatele curbat, în cazul unei atitudini greşite.

EFECTE ASUPRA MUŞCHILOR
La început, această tehnică poate produce dureri la nivelul pulpelor, dar după câteva zile de practică, durerea va fi eliminată. Întinderea centurii abdominale facilitează UDDIYANA BANDHA. Euforia şi senzaţia de eliberare consecutive acestei posturi provin din stimularea centrilor nervoşi ai coloanei vertebrale, mai ales ai sistemului nervos simpatic, al cărui lanţ de ganglioni se găseşte de-a lungul coloanei vertebrale. ASANA are efecte puternice la nivelul plexului solar, în zona complexului nervos din adâncitura stomacului, balansarea masând şi stimulând cu o mare eficacitate această zonă. Se ştie că anxietatea este însoţită de o senzaţie dezagreabilă în adâncitura stomacului, datorată congestiei zonei solare, ceea ce influenţează negativ funcţiile vegetative, cauzând nenumărate tulburări funcţionale, refractare la terapeuticile curente. Balansarea şi întinderea musculaturii abdominale se adaugă la masajul rezultând din respiraţia profundă şi diafragmatică, toate acestea împrăştiind manifestările descrise mai sus.
EFECTE ASUPRA CELULITEI şi ÎNGRAŞĂRII
DHANURASANA combate celulita care rezultă în genere dintr-o:
*                    respiraţie insuficientă
*                    tensiune nervoasă generalizată
*                    proasta asimilare a hranei
*                    circulaţie redusă în zonele celulitice.
*                     
Postura Arcului acţionează prin:
*                    accentuarea respiraţiei
*                    decongestionarea plexului solar
*                    activare la nivelul sistemului digestiv
*                    ameliorarea circulaţiei în masele de celulită sau grăsime, printr-un masaj profund şi regulat.
EFECTE ASUPRA GLANDELOR ENDOCRINE
*                    postura Arcului acţionează asupra capsulelor suprarenale;
*                    secreţia mărită de adrenalină dinamizează persoanele cărora le lipseşte buna dispoziţie, fără ca prin aceasta să ne fie teamă de o hiperfuncţionare;
*                    secreţia, de cortizon este regularizată, această combătând diferite forme de reumatism;
*                    cortizonul autogen nu prezintă inconvenientele celui heterogen, administrat în injecţii în tratamentul anumitor boli;
*                    pancreasul va avea funcţionarea normalizată şi va fabrica insulină, indispensabilă metabolismului glucidelor;
*                    cazurile de fals diabet, produse de anxietate (se constată, de exemplu, o glicemie temporară la studenţi, în perioada examenelor) se elimină radical, în scurt timp, prin decongestionarea plexului solar şi normalizarea funcţiilor pancreasului, datorate practicii acestei posturi;
*                    în cazul unei practici perseverente, Arcul ara o acţiune terapeutică armonizatoare şi la nivelul tiroidei.
EFECTE ASUPRA TUBULUI DIGESTIV ŞI GLANDELOR ANEXE
*                    creşterea presiunii intra-abdominale acţionează global asupra sistemului digestiv şi asupra glandelor sale anexe;
*                    DHANURASANA decongestionează ficatul, masat în special în timpul respiraţiei profunde şi accentuează circulaţia sanguină în întregul sistem digestiv. Vom evita deci să o practicăm cu stomacul încărcat;
*                    postura Arcului combate constipaţia, favorizând peristaltismul intestinal;
*                    rinichii, mult mai bine irigaţi, trag o serie de avantaje din practica acestei posturi, eliminând mult mai bine toxinele.
Celebrul yoghin IYENGAR relatează că a tratat persoane suferind de deplasări ale discurilor coloanei recomandându-le o practică regulată a lui DHANURASANA şi SHALABASANA, acestea nemaifiind nevoite să recurgă la operaţii sau repaus la pat.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu